Branding – co to znaczy?

Dowiedz się, co to jest branding i jak go stworzyć krok po kroku

Branding – co to znaczy?

Rozpoznawalna i lubiana marka to jedna z największych wartości, jakie może posiadać każda firma.

Termin branding, co to znaczy? Nic innego jak budowanie marki.

Według badania przeprowadzonego przez Nielsena, ponad 59% konsumentów kupuje nowe produkty od marek, które dobrze zna.

Jeżeli prowadzisz mały biznes, to wiesz, że konkurowanie z dużymi markami, może być sporym wyzwaniem. One mają wiernych klientów i nieograniczone środki na marketing.

Jedyną szansą na skuteczne konkurowanie jest znalezienie sposobu, aby się wyróżnić.

Możesz osiągnąć to budując własną, solidną markę. Chcesz wiedzieć, jak to zrobić?

Przede wszystkim musisz uświadomić sobie jedną ważną rzecz:

Budowanie marki (tzw. branding) to o wiele więcej niż fajne logo lub ładny baner w dobrej lokalizacji.

Jeżeli chcesz zbudować markę, musisz zająć się wieloma innymi aspektami funkcjonowania firmy.

Zanim przystąpimy do wyjaśnienia procesu budowania marki, powinieneś dowiedzieć się, co to właściwie jest marka.

Czym jest marka?

Twoja marka to całościowe postrzeganie lub wyobrażenie o twojej firmie wśród klientów.

Odnosząca sukcesy marka musi być spójna w komunikacji oraz działaniach na wielu płaszczyznach. Zaliczamy do nich:

  • Środowisko (sklep lub biuro)
  • Materiały drukowane, oznakowanie, opakowania
  • Stronę internetową i reklamę w internecie
  • Content marketing oraz media społecznościowe
  • Sprzedaż i obsługę klienta

Wiele osób uważa, że zbudowanie marki to bułka z masłem. Prawda jest jednak o wiele bardziej gorzka: nie można zbudować marki z dnia na dzień, a nawet w kilka miesięcy.

Budowanie marki to proces. Warto jednak pamiętać, że branding pozwala stworzyć trwały i długofalowy związek z klientami. Dzięki brandingowi możesz liczyć na stały wzrost w sprzedaży, więcej projektów, klientów z polecenia oraz oddolne, samoistne wspieranie i promowanie swoich produktów oraz usług.

Poniżej opisaliśmy uproszczoną drogę budowania własnej marki.

Proces budowania marki

1. Określ grupę docelową (odbiorców) dla swojej marki.

Pierwszym krokiem w budowaniu marki jest zdefiniowanie grupy docelowej, do której będziesz kierować swoją ofertę.

Jeżeli coś jest do wszystkiego, to znaczy, że jest do niczego. Znasz to powiedzenie?

Budując markę, musisz dokładnie wiedzieć, do jakich osób chcesz dotrzeć. Powinieneś dostosować swoje działania i przekaz w taki sposób, aby idealnie dopasować się do potrzeb twojej grupy docelowej.

Kluczowe jest to, aby zrobić to jak najbardziej szczegółowo. Opracuj dokładny model zachowań i stylu życia swoich potencjalnych klientów.

Kilka bardzo ogólnych przykładów dla lepszego zrozumienia:

  • samotne mamy, które nie pracują
  • młodzi ludzie, którzy nie mają prawa jazdy
  • studenci mieszkający w dużych miastach
  • pracownicy zajmujący się rekrutacją

Bardziej szczegółowo: Niezamężne kobiety w wieku 25-33 lata, mieszkające w miastach, które zarabiają średnio w roku powyżej 50 000 zł i ukończyły studia wyższe.

Utwórz jak najbardziej dokładny obraz swoich klientów, a następnie zajmij się tworzeniem marki, którą Twoi klienci będą w stanie rozumieć i z którą będą się mogli identyfikować.

Zawężenie grupy docelowej podczas budowania marki sprawi, że przekaz twojej marki będzie bardziej oczywisty i będzie mocniej oddziaływał na klientów.

Określenie grupy docelowej dla swoich produktów i usług przyniesie korzyści także w innych elementach procesu budowania marki. Przede wszystkim w działaniach marketingowych.

W końcu twoim celem powinno być kierowanie reklam do osób, które są potencjalnie zainteresowane twoimi produktami i usługami. To te osoby mają czytać twoje treści, klikać w reklamy itd.

Jeśli działasz już w mediach społecznościowych lub posiadasz własną stronę internetową, to nieocenioną pomocą w określeniu grupy odbiorców twojej marki będą statystki fanpage na Facebooku oraz dane z Google Analytics. Znajdziesz tam bardzo cenne informacje na temat zachowań swoich klientów. Ich płeć, wiek, zainteresowania, konkretne strony, które odwiedzają, w co klikają itd.

2. Zdefiniuj misję twojej marki

Myślałeś o misji twojej działalności? Musisz stworzyć jasny przekaz na temat tego, co jest największą pasją prowadzonej przez ciebie działalności. Swego rodzaju myśl przewodnią.

Zanim zaczniesz budować markę, której twoja grupa docelowa będzie ufać, musisz wiedzieć jaką wartość oferuje twoja firma.

Hasło przewodnie definiuje cel istnienia. Będzie wpływać na każdy aspekt twojej strategii budowania marki.

Wszystkie elementy, począwszy od logo, sloganu, przekazu, języka komunikacji po sposób działania powinno odzwierciedlać misję marki.

Przykład budowania marki: Nike

Większość ludzi kojarzy slogan marki Nike: Just Do It. Czy słyszałeś o ich misji?

Myśl przewodnia marki Nike brzmi: “To bring inspiration and innovation to every athlete in the world“. Co znaczy: Zapewniać inspirację oraz innowację każdemu sportowcowi na świecie.

Misja Nike widoczna jest wszędzie. Firma skupia się na wszystkich sportowcach korzystających z produktów Nike, którzy chcą być najlepszą wersją samych siebie.

Nike idzie jeszcze krok dalej. Do swojej myśli przewodniej dodaje adnotację: “Jeżeli masz ciało, jesteś sportowcem“. Dzięki takiemu sloganowi, grupa docelowa firmy jest bardzo szeroka.

Firmie udało się zbudować taką reputację i zyskać tylu wielbicieli marki, że mogą sobie pozwolić na zwiększenie docelowej grupy do każdego “ciała”.

Tworząc własną markę zacznij od wąskiej grupy, a z czasem naturalnie będziesz powiększał swój zasięg.

3. Zrób analizę marek działających w tej samej niszy co ty.

Nigdy nie powinieneś naśladować sposobów działania dużych marek z twojej branży. To nie jest dobry pomysł.

Ale jednocześnie powinieneś być świadomy, jak wygląda branding dużych graczy. Co robią dobrze, a z czym sobie nie radzą.

Głównym celem budowy marki jest wyróżnienie się od konkurencji. Przekonanie klientów, aby kupowali od ciebie, a nie od twoich rywali. Nie zapominaj o tym kroku podczas budowania swojej marki.

Przeanalizuj swoją konkurencję i wiodące w branży marki. Sprawdź w jaki sposób udało im się efektywnie lub nieskutecznie podejść do tematu budowania marki.

Branding buduje solidną markę, czyli taką, którą klienci rozpoznają bez problemu i szybko zapamiętują.

Dobrym sposobem na przeprowadzenie takiej analizy jest sporządzenie tabeli, czy to w Excelu, czy to na kartce papieru. W tabeli możesz podsumować swoją konkurencję w takich kategoriach jak: misja, identyfikacja wizualna, jakość produktów lub usług, opinie, recenzje, działania marketingowe.

Następnie odpowiedz sobie na zasadnicze pytania:

  • Czy twoi konkurenci są spójni i konsekwentni w swoim przekazie oraz identyfikacji wizualnej na wszystkich płaszczyznach (strona internetowa, media społecznościowe, materiały promocyjne itd.)?
  • Jak przedstawia się jakość produktów lub usług twoich konkurentów?
  • Czy konkurencja posiada recenzje klientów, jest obecna w mediach społecznościowych?
  • W jaki sposób konkurencja reklamuje swoje produkty lub usługi w internecie i w tradycyjnych kanałach?

Do analizy wybierz nie więcej niż 2-4 głównych konkurentów. Przede wszystkim skup się na lokalnych konkurentach. Jeżeli nie ma ich zbyt wielu, warto włączyć do analizy wiodącą firmę z branży.

Dobra marka trzyma rękę na pulsie i cały czas śledzi działania konkurencji.

4. Branding – określ główne korzyści oraz najsilniejsze punkty swojej marki.

Zawsze znajdą się firmy z większym budżetem i większymi zasobami, aby skutecznie prowadzić swój biznes.

Dlatego musisz zagłębić się w swoje produkty lub usługi i znaleźć w nich coś wyjątkowego. Coś, czego nie oferuje nikt inny.

Skup się na wartościach oraz korzyściach, które sprawiają, że twoja marka będzie się wyróżniać.

Jeżeli założymy, że doskonale wiesz, jaka jest twoja grupa docelowa (zobacz krok 1), to musisz znaleźć powód, dla którego klienci zdecydują się na twoją markę, a nie na konkurencję.

Musisz dobrze zrozumieć jedną ważną rzecz. Nie chodzi tutaj o stworzenie listy cech lub funkcjonalności swoich produktów lub usług.

Chodzi o znalezienie wartości dodanej.

Zastanów się w jaki sposób dostarczasz wartość, która poprawia życie klientów (efekty korzystania z twoich produktów lub usług, których klienci doświadczają).

Oto kilka przykładów:

  • Bardziej wiarygodna i transparentna obsługa klienta
  • Lepszy sposób wspierania produktywności
  • Zmniejszenie kosztów dzięki korzystniejszej propozycji
  • Oszczędność czasu podczas codziennych obowiązków

Przykład budowania marki: Apple

Apple to nie jest jedna z wielu firm z branży komputerowej. Jedną z największych wartości firmy jest estetyczny wygląd, a kluczową korzyścią jest łatwa obsługa.

Począwszy od unikalnego projektu opakowania po konferencje, na których ogłaszane są firmowe nowości, Apple na każdym kroku przypomina klientom, że produkty firmy są gotowe do użycia natychmiast po wyjęciu z pudełka. Opanowali branding do perfekcji.

Pamiętasz slogan Apple z lat 1997-2002? Brzmiał: “Think Different“ (Myśl inaczej). Ta myśl istnieje do dziś.

5. Stwórz logo i slogan swojej marki.

Gdy myślisz o budowaniu marki w pierwszej kolejności przychodzą ci na myśl właśnie elementy wizualne, w tym logotyp.

Tymczasem jak już zdążyłeś się dowiedzieć, identyfikacja wizualna twojej marki musi być spójna z misją marki i musi być dopasowana do grupy docelowej.

O ile wcześniejsze etapy budowania marki możesz przeprowadzić samodzielnie, to projektowanie logo warto powierzyć specjalistom.

Najważniejszym elementem tworzenia identyfikacji wizualnej twojej marki jest stworzenie logo i wymyślenie hasła.

Logo będzie pojawiać się na wszystkich elementach związanych z twoją działalnością. Stanie się twoją tożsamością, wizytówką i najbardziej rozpoznawalnym elementem wizualnym twojego brandingu.

Przy projektowaniu logo nie oszczędzaj na czasie i pieniądzach. To musi być coś wyjątkowego. Element, który stanie się silnym punktem identyfikacji wizualnej twojej marki.

Potrzebujesz pomocy z logo? Zajmuję się marketingiem od lat i współpracuje z wieloma wybitnymi grafikami i specjalistami od brandingu, których zawsze dobieram do potrzeb klienta. Każdy z nich ma inne, ale zawsze ogromne doświadczenie w projektowaniu wpadających w oko logotypów. Z naszym logo Twoja marka będzie się wyróżniać.

Oprócz logo otrzymasz od nas księgę znaku, która jest swego rodzaju instrukcją obsługi logo.

Dowiesz się z niej jak wykorzystać logo w innych materiałach. Jak użyć go w materiałach drukowanych, czy jak nie używać logo.

Dzięki księdze znaku nie będziesz musiał ponownie korzystać z pomocy grafika w celu dostosowania logo do konkretnego użycia na różnych nośnikach.

Może Cię kusić stworzenie darmowego logo przy pomocy jakiegoś generatora. Odradzam tę drogę.

Podstawowym błędem podczas prac nad logo jest to, że przedsiębiorca myśli o sobie. Chce mieć logo, które będzie mu się podobać.

Tymczasem logo ma podobać się klientom. To na nich ma robić wrażenie. Ma być elementem spójnym z misją i celami firmy. Ma być zaadresowane do grupy docelowej. Pamiętaj o tym zamawiając projekt logo.

6. Opracuj ton komunikacji marki.

Ton komunikacji marki to kolejny bardzo ważny element budowania marki. Sposób komunikacji uzależniony jest od misji firmy, grupy docelowej, a także branży.

Ton komunikacji marki to sposób w jaki porozumiewasz się z klientami. Cześć, czy dzień dobry? Bogate słownictwo, wręcz literackie, czy prosty język, bardzo nieformalny?

Styl komunikacji marki może być bardzo zróżnicowany. Może być na przykład:

  • profesjonalny
  • koleżeński
  • autorytatywny
  • branżowy
  • marketingowy
  • swobodny
  • informacyjny

Możliwości stworzenia własnego tonu komunikacji są praktycznie nieograniczone.

Pamiętaj jednak, że chcesz opracować taki sposób komunikacji, który jest spójny z identyfikacją wizualną i jest dopasowany do grupy docelowej. (ponownie kłania się krok 1).

Jeśli opracujesz i będziesz wykorzystywać właściwy ton komunikacji, zdecydowanie zwiększysz szansę na zbudowanie trwałej więzi z klientami.

Bardzo ważne jest stosowanie tego samego tonu komunikacji we wszystkich kanałach oraz na każdym kroku.

Taki sam styl muszą więc mieć treści na twojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych. Ten sam ton wypowiedzi powinien towarzyszyć w codziennych kontaktach z klientami oraz w korespondencji.

Istotę tego zagadnienia oddają następujące słowa: „ludzie nie zawsze pamiętają co do nich powiedziałeś albo co zrobiłeś, ale będą pamiętać, jak sprawiłeś, że się poczuli” – Maya Angelou.

Jak widzisz branding obejmuje co raz więcej elementów. A to jeszcze nie koniec.

7. Utwórz przesłanie marki oraz krótką prezentację.

Tworząc branding firmy musisz powiedzieć klientom kim jesteś.

Zrób to w zgodzie z wybranym tonem komunikacji.

Przesłanie musi być silnie powiązane z twoją marką. Nie powinno być dłuższe niż 1-2 zdania.

Ten element budowania marki ma za zadanie przedstawić pewien obraz klientom, dzięki któremu dowiedzą się:

  • kim jesteś
  • co oferujesz
  • dlaczego klientów powinno to interesować

Przesłanie marki to okazja do kontaktu z grupą docelową w bardziej osobisty sposób. Może posłużyć do nawiązania bezpośredniego emocjonalnego kontaktu z klientami.

Język użyty w przesłaniu marki powinien być prosty. Treść przesłania powinna być łatwa w zrozumieniu i może odwoływać się do emocji.

8. Spraw, aby osobowość twojej marki błyszczała.

Klienci nie szukają kolejnej firmy bez polotu, która oferuje to samo, co wszyscy inni.

Konsumenci szukają produktu lub usługi, które zostały stworzone pod ich potrzeby i które dają im poczucie osobistego zaangażowania.

Zastanawiasz się jak wypozycjonować swoją markę w unikalny sposób?

Musisz sprawić, aby osobowość twojej marki wyróżniała się w każdym elemencie procesu budowania wizerunku.

Bądź konsekwentny w prezentowaniu osobowości twojej marki podczas każdego kontaktu z klientem i na wielu płaszczyznach.

Weź pod uwagę:

  • swobodny ton komunikacji
  • dzielenie się zakulisowymi faktami
  • prezentowanie historii i doświadczeń z życia wziętych
  • opisywanie produktów/usług w nietypowy sposób

9. Wprowadź branding w każdy element działalności swojej firmy.

Proces budowania marki nigdy się nie kończy.

Twoja marka powinna być widoczna wszędzie tam, gdzie klient może ją zobaczyć, przeczytać lub usłyszeć.

Co to oznacza?

Jeżeli klient wchodzi do Twojego biura lub do sklepu – twoja marka powinna być widoczna nie tylko w postaci graficznej, ale także w procesie komunikacji.

Twoja marka powinna być widoczna dosłownie wszędzie – na wizytówkach, po reklamy, opakowania i produkty. Do prezentacji marki możemy wykorzystać cały wystrój wnętrza, a czasami także ubiór pracowników. Po prostu wszędzie tam, gdzie da się umieścić twoje logo.

W przypadku obecności w internecie, upewnij się, że twój branding prezentuje się w taki sam sposób na wszystkich platformach. Skorzystaj z księgi znaku, aby identyfikacja wizualna w zakresie logo, czcionki, kolorów itd. wszędzie była spójna.

Tworząc stronę internetową pamiętaj, aby ton komunikacji, przekaz oraz osobowość twojej marki była odzwierciedlona w treściach na stronie. Z tego artykułu dowiesz się, jak pisać poprawne teksty na strony internetowe.

Profile w mediach społecznościowych również powinny posiadać spójną z całą marką grafikę i sposób komunikacji.

To samo dotyczy się materiałów reklamowych, animacji, czy filmów. Im bardziej rozbudowany będzie przekaz twojej marki, tym szybciej i mocniej zagościsz w świadomości klientów.

10. Trzymaj się wybranej drogi budowania marki.

Konsekwencja to klucz do sukcesu. Nie zmieniaj obranej drogi. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której decydujesz się całkowicie przedefiniować swoją markę.

Pamiętaj, aby stosować wybrany ton komunikacji marki we wszystkich tworzonych treściach.

Spisuj wszystkie stworzone zasady dotyczące budowania marki i informuj swoich pracowników o obowiązujących zasadach postępowania.

Nie zmieniaj zasad budowania marki zbyt często. Brak spójności nie będzie dobrze odbierany przez twoich klientów.

11. Bądź największym adwokatem swojej marki.

Gdy stworzyłeś już wszystkie elementy swojej marki i skutecznie wdrożyłeś branding w funkcjonowanie swojej firmy, musisz zapamiętać jeszcze jedną, bardzo ważną rzecz.

Nikt i nic nie jest i nie będzie tak skutecznym adwokatem twojej marki, jak ty i twoi pracownicy.

Nikt nie zna twojej marki lepiej od ciebie, dlatego to ty będziesz najlepiej ją promował.

Zatrudniając pracowników pamiętaj, aby dobierać ich również pod kątem dopasowania do misji, wizji oraz wartości twojej marki.

Zwracaj uwagę na to, aby pracownicy pozytywnie promowali twoją markę i stosowali w pracy wszystkie zasady związane z funkcjonowaniem marki.

Pamiętaj, aby angażować lojalnych klientów. Daj im się wypowiedzieć. Zachęcaj do publikowania recenzji i udostępniania twoich wpisów i artykułów.

Podsumowanie

Branding może być najważniejszą rzeczą jaką zrobisz dla swojej firmy.

Właściwie prowadzony proces budowania marki może pomóc rozwinąć twój mały biznes w poważnego gracza na rynku.

Odkryjesz, że wśród klientów wzrośnie poziom zaufania do twojej firmy i będą bardziej skłonni do kupowania twoich produktów.

Stwórz spójną identyfikację wizualną i przekaz, aby wzmocnić efekty swoich działań.

Wprowadź markę do wszystkich elementów związanych z twoją firmą: od sklepu, przez stronę internetową, po osobisty kontakt z klientem.

Na koniec podzielę się z wami moim ulubionym cytatem, odnoszącym się do procesu budowania marki:

“Marka jest jak historia, której nigdy nie przestajesz opowiadać” – Scott Bedbury, były prezes Nike oraz Starbucks.

Zbuduj skuteczną markę i opowiedz swoją historię.

Potrzebujesz pomocy w zbudowaniu marki? Skontaktuj się ze mną i przekonaj się, jak mogę Ci pomóc!