Pozycjonowanie strony – dobre i złe metody

pozycjonowanie strony - białe vs czarne

Pozycjonowanie strony – dobre i złe metody

Pozycjonowanie strony: white Hat SEO vs Black Hat SEO

Pozycjonowanie strony to podstawowy sposób na zwiększenie ruchu na stronie. Niestety wymaga czasu. Pozycjonowanie strony to proces skomplikowany. Przynosi pożądane efekty tylko w zakresie długoterminowym. 

Jeśli strona nigdy wcześniej nie była pozycjonowana, to pierwsze efekty w postaci 1 strony w Google można obserwować dopiero po kilku miesiącach.

Każdy, kto prowadzi firmę, z pewnością spotkał się z propozycją pozycjonowania. Na przykład wysłaną na maila. Oferta brzmiała prawdopodobnie tak. Za określoną kwotę nasza strona znajdzie się na pierwszym miejscu w Google na wybrane słowa kluczowe.

Niektóre tego typu propozycje dodatkowo oferują nam płatność dopiero w przypadku osiągnięcia zakładanego celu. Brzmi pięknie? Ale czy to może być prawda?

Jeśli ta sama oferta skusiła dwie różne firmy walczące na tym samym rynku o tego samego klienta to… Obydwie będą jednocześnie na pierwszym miejscu w Google? Oczywiście, że nie. To niemożliwe.

Tego typu oferty na pozycjonowanie strony opierają się głównie o metody znane jako black hat SEO (pozycjonowanie w czarnym kapeluszu, czarne pozycjonowanie). Jak sama nazwa wskazuje, to „szemrany” sposób na pozycjonowanie. I metoda ta ma krótki nogi.

Takie pozycjonowanie strony może wyrządzić stronie więcej szkód, niż korzyści. Dodatkowo za pieniądze właściciela.

Pozycjonowanie strony znane jako white hat SEO (pozycjonowanie w białym kapeluszu) to z kolei strategia, która jest zgodna z wytycznymi Google. Google posiada specjalny poradnik, w którym informuje co jest dozwolone, a co zabronione. 

Niestety wiele agencji stosuje czarne SEO wykorzystując niewiedzę klientów.

Co to jest black hat SEO?

Tak zwane czarne pozycjonowanie prowadzi nas na grząski grunt. Wiąże się ze stosowaniem technik, które polegają na łamaniu zasad, w celu uzyskania wyższej pozycji. Wśród technik black hat SEO są na przykład:

Stosowanie nie powiązanych słów kluczowych: dodawanie słów kluczowych, które nie mają powiązania z treścią, to powiewanie czerwoną płachtą na algorytm wyszukiwarek. Takie działanie jest to bardzo nienaturalne.

Powiedzmy, że pozycjonujemy stronę poświęconą prowadzonej w Lesznie restauracji. Wpisanie na stronie treści: “Magda Gessler wybierałaby się do naszej restauracji w Lesznie, gdyby tutaj zamieszkała” idealnie pozycjonuje nas jako restauracja w Lesznie, ale nie ma nic wspólnego z naszym produktem lub usługą. Mało tego, wykorzystuje popularne słowo kluczowe, aby fałszywie zwabić wyszukiwarki na naszą stronę. To praktyka niedopuszczalna.

Automatyzacja treści (zarówno w tekstach, jak i w komentarzach): Komentarz zostawiony przez bota jest widoczny od razu. Nawet jeśli zawiera słowa kluczowe, które pomogą stronie pozycjonować się wyżej, to jest wygenerowany automatycznie i nie ma żadnej wartości dla czytelnika. Wyszukiwarki wyłapują takie zachowania.

Doorway page: strona internetowa utworzona dla podbicia rankingu w wyszukiwarkach internetowych za pomocą pewnych popularnych fraz, a przekierowująca na inną stronę.

Maskowanie: to technika optymalizacji rankingu stron internetowych, w której zawartość prezentowana wyszukiwarce internetowej jest odmienna od zawartości prezentowanej czytelnikom.

Niewidzialny tekst lub linki: to kolejna popularna metoda black hat SEO, która polega na ukrywaniu w treściach na stronie tekstów lub linków w celu podbicia rankingu. Można to osiągnąć np. poprzez dodawanie tekstu białą czcionką na białym tle, ustawieniu rozmiaru czcionki na zero, czy np. ukrywaniu linka w myślniku.

Kary od Google

Wszystkie powyżej opisane metody należą do czarnego pozycjonowania. Stosowanie ich jest bardzo ryzykowne i zazwyczaj wcześniej, czy później jest wykrywane przez Google.

W takiej sytuacji Google może nałożyć na naszą stronę filtr lub blokadę. Oznacza to, że strona może zostać usunięta z Google lub nie będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania na określone frazy. 

Odbudowanie pozycji strony, która otrzymała karę od Google to bardzo trudne zadanie. Jest wykonalne, ale wszystko zależy od tego, jak dużo złego SEO miała nasza strona.

White hat SEO – pozycjonowanie w białych rękawiczkach

Jeśli nie chcesz ryzykować, że Google zablokuje twoją stronę, nie szukaj drogi na skróty. Białe pozycjonowanie, a więc po prostu pozycjonowanie w zgodzie z wytycznymi Google, to długa, ale skuteczna droga na szczyt.

Strategia ta sprawia, że strona staje się bardziej widoczna zgodnie z wytycznymi Google. Jej klucz to wysokiej jakości treści oraz organiczna rozbudowa profilu linków.

Oto kilka metod pozycjonowania white hat SEO:

Wysokiej jakości treści: tworzenie wartościowych treści dla grupy docelowej buduje pozycję marki oraz jest korzystne dla pozyskiwania organicznych linków. Te dwa czynniki są z kolei kluczowe w zwiększaniu ruchu na stronie. Treści na stronie muszą być oryginalne, tematyczne oraz interesujące.

Umiejętne wyszukiwanie i używanie słów kluczowych: Strona powinna korzystać z odpowiednio dobranego zestawu słów kluczowych. Istnieje wiele metod, aby znaleźć najlepsze słowa kluczowe. Najprostsza to sprawdzenie słów, które wydaje ci się, że ludzie wpisują, aby znaleźć twój produkt lub usługę. Istnieją także specjalne narzędzia, jak choćby planer słów kluczowych Google Ads.

Miej na uwadze, że pojedyncze słowa najczęściej nie są najlepszym rozwiązaniem. Kilkuwyrazowe frazy mogą bardziej dokładnie opisywać twój produkt lub usługę. W ten sposób bardziej efektywnie wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Inne metody na dobre pozycjonowanie strony

Tematyczne linki zwrotne: Google lubi strony, do których prowadzi duża ilość linków, ponieważ jest to sygnał, że strona jest godna zaufania. Jeżeli inne strony linkują do twojej strony, oznacza to, że masz wartościowe treści, co wpływa na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Musisz mieć na uwadze, że istnieją dobre linki oraz złe linki. Dobre linki pochodzą z wartościowych stron, które są powiązane z naszym serwisem tematycznie. Złe linki pochodzą z farm linków oraz innych stron przesyconych bezwartościowymi treściami.

Wewnętrzne linki: ważne jest także umiejętne linkowanie do treści w obrębie własnej strony internetowej. Nie możemy przeładować danego artykułu linkami do innych wpisów. Około trzech linków na wpis powinno wystarczyć.

Meta tytuły i opisy: meta tytuły oraz opisy to pierwsze zdania, z którymi spotyka się odwiedzający twoją stronę. Meta tytuły oraz opisy powinny być pisane nie tylko pod wyszukiwarki internetowe, ale także pod czytelników. Nie powinny być przeładowane słowami kluczowymi.

Zasad dobrego pozycjonowania strony jest o wiele więcej, ale opisanie ich wszystkich w jednym artykule jest zwyczajnie niemożliwe.

Podsumowanie

Zajmowanie wyższych pozycji w wyszukiwarkach wymaga czasu i pracy. Google wynagradza długoterminowe podejście do SEO.

Czarne pozycjonowanie strony może przynieść szybkie rezultaty, ale stosowanie tych technik może być opłakane w skutkach. Kary, które może nałożyć na naszą stronę Google, potrafią zniweczyć wszystkie podjęte działania SEO.

Codziennie każdy z nas słyszy od kogoś lub sam mówi komuś: sprawdź to w Google. Dlatego nie można sobie pozwolić na to, aby nasza strona dostała bana od wyszukiwarki.

Białe pozycjonowanie wymaga czasu i sporych nakładów, ale jego efekty są długofalowe i nie wiążą się z ryzykiem kar od Google.

Zajmuję się SEO od ponad 10 lat. Oferuję usługę pozycjonowanie strony Leszno w oparciu o white hat SEO. Skontaktuj się ze mną i przekonaj się, jak mogę ci pomóc.

  • Rozpoznawalna i lubiana marka to jedna z największych wartości, jakie może posiadać każda firma. Termin branding, co to znaczy? Nic innego jak budowanie marki. Według badania przeprowadzonego przez Nielsena, ponad 59% konsumentów kupuje nowe produkty od marek, które dobrze zna. Jeżeli prowadzisz mały biznes, to wiesz,...

  • Copywriting to nic innego jak pisanie tekstów. Każdego rodzaju tekstów, choć dziś przede wszystkim jest to głównie pisanie na potrzeby stron internetowych. Pisanie tekstów na strony internetowe to trudne zadanie, ponieważ dobry tekst na stronę www musi nie tylko skutecznie działać na odbiorcę, ale jednocześnie...

  • Darmowe strony internetowe Tak zwane darmowe strony internetowe nie istnieją. Przekonałem się o tym na własnej skórze, gdy zbudowałem swoją pierwszą stronę w czerwcu 2009 roku. Skorzystałem z serwisu Jimdo. Od tamtego czasu już kilku moich klientów, którzy też skorzystali z serwisów typu Wix, Weebly,...